sisällysluetteloon
edelliseen

Lähteet

A

Aarsleff, Hans: From Locke to Saussure. Essays on the Study of Language and Intellectual History. Minneapolis 1982.

Adorno, T. W.: Ästhetische Theorie. Herausgegeben von Gretel Adorno und Rolf Tiedemann. – Gesammelte Schriften 7. Frankfurt am Main 1972.
· Käännetty englanniksi: Aesthetic Theory. Translated by C. Lenhardt. London 1984.
· Joitakin osia käännetty suomeksi: "Esteettinen teoria, otteita". Suom. Raija Sironen. – Moderni/postmoderni; Lähtökohtia keskusteluun. Toim. Jussi Kotkavirta ja Esa Sironen. 2. korjattu ja täydennetty painos. Helsinki 1989.

Aldrich, Virgil C.: Philosophy of Art. Prentice-Hall Foundations of Philosophy Series. Englewood Cliffs, N. J. 1963.

Aristoteles: Teokset. Helsinki 1989–.

Poetica.
· Runousoppi. Suom. Pentti Saarikoski. Helsinki 1967.
· Poetics. Introduction, commentary and appendixes by D. W. Lucas. Oxford 1968.

Augustinus, Aurelius: De doctrina christiana libri IV. Florilegium patristicum; fasc. 24. Bonnae 1930.

 

B

Baensch, Otto: "Kunst und Gefühl". – Logos. Internationale Zeitschrift für Philosophie der Kultur, Band XII (1923–1924), s. 1–28.

Barthes, Roland: Mytologioita. Suom. Panu Minkkinen. Helsinki 1994.

Eléments de sémiologie. Paris 1964.
· Elements of Semiology. Translated by Annette Lavers and Colin Smith. London 1967.

Tekijän kuolema. Tekstin syntymä. Suom. Lea Rojola ja Pirjo Thorel. Tampere 1993.

Tekstin hurma. Suom. Raija Sironen. Tampere 1993.

Basin, Yevgeny: Semantic Philosophy of Art. Translated by Christopher English. Moscow 1979.

Beardsley, Monroe: The Aesthetic Point of View. Selected Essays. Ed. by Michael J. Wreen and Donald M. Callen. Ithaca and London 1982.

— "What is Going on in Dance?". – Aesthetics. A Critical Anthology. Second Edition. Ed. by George Dickie, Richard Sclafani & Ronald Roblin. New York 1989.
Alunperin julkaistu: Dance Research Journal 15 (1982), s. 31–37.

Bell, Clive: Art. New York 1958 (London 1914).

Benayoun, Robert: Surrealistien nauru. Suom. Jukka Mannerkorpi. Helsinki 1989.

Bense, Max: Aesthetica. Einführung in die neue Aesthetik. Baden-Baden 1965.

Semiotik. Allgemeine Theorie der Zeichen. Internationale Reihe Kybernetik und Information, Band 4. Baden-Baden 1967.

Binkley, Timothy: "Deciding about Art". – Culture and Art. Ed. by Lars Aagaard-Mogensen. Atlantic Highlands, N. J. 1976.

— "Piece: Contra Aesthetics". – Philosophy Looks at the Arts. Ed. by Joseph Margolis. Third Edition. Philadelphia 1987.
Alunperin julkaistu: Journal of Aesthetics and Art Criticism 35 (1977), s. 265–277.

Broms, Henri & Jämsä, Tuomo: "Foneettiset ikonit. Henri Bromsin ja Tuomo Jämsän keskustelu Savonlinnassa 3.12.94." Editoinut Raimo Silkelä. – Synteesi 2/1995 (14. vuosikerta), s. 93–100.

 

C

Carnap, Rudolf: Philosophy and Logical Syntax. London 1935.

Carroll, Noël: "Essence, Expression, and History: Arthur Danto's Philosophy of Art". – Danto and His Critics. Ed. by Mark Rollins. Oxford 1993.

Cassirer, Ernst: Philosophie der symbolischen Formen I-III. Berlin 1923–1929.

— "Das Symbolproblem und seine Stellung im System der Philosophie". – Zeitschrift für Ästhetik und allgemeine Kunstwissenschaft, Bd. XXI (1927), s. 295–312.

An Essay on Man. An Introduction to a Philosophy of Human Culture. New Haven 1947.

Wesen und Wirkung des Symbolbegriffs. Oxford 1956.

Symbol, Myth, and Culture. Essays and Lectures of Ernst Cassirer, 1935–1945. New Haven, Conn. 1979.

Cocteau, Jean: Oopiumi; päiväkirja vieroituskuurin ajalta. Suom. Sirkka Suomi. Helsinki 1987.

Collingwood, R. G.: The Principles of Art. London 1938.

Croce, Benedetto: Aesthetic. As science of expression and general linguistic. Translated by Douglas Ainslie. Nonpareil Books edition. Boston, Mass. 1978.

Estetiskt brevarium. Översättning av Klara Johanson. Stockholm 1930.

— "Aesthetics". – Encyclopaedia Britannica, edition 14, s. 263–272. London & New York 1929–1938.

Culler, Jonathan: Ferdinand de Saussure. Suom. Risto Heiskala. Helsinki 1994.

 

D

Dahlhaus, Carl: Musiikin estetiikka. Suom. Ilkka Oramo. Musiikkitieteen kirjasto 1. Helsinki 1980.

Danto, Arthur C.: "Taideteokset ja todelliset esineet". Suom. Simo Säätelä. – Taide ja filosofia. Toim. Markus Lammenranta ja Arto Haapala. Helsinki 1987.
Alunperin julkaistu: Theoria 39 (1973), s. 1–17.

The Transfiguration of the Commonplace. Cambridge, Mass. 1981.

The Philosophical Disenfranchisement of Art. New York 1986.

Taiteen nykyhetki. Suom. Leevi Lehto. Helsinki 1991.

— "Responses and Replies". – Danto and His Critics. Ed. by Mark Rollins. Oxford 1993.

Embodied Meanings. Critical Essays & Aesthetic Meditations. New York 1994.

Deely, John: Introducing Semiotic. Its History and Doctrine. Bloomington 1982.

Basics of Semiotics. Bloomington & Indianapolis 1990.

Derrida, Jacques: Positioita. Suom. Outi Pasanen. Helsinki 1988.

Dickie, George: Art and the Aesthetic. Ithaca, N. Y. 1974.

Estetiikka. Suom. Heikki Kannisto. Helsinki 1981.

— "Paluu taideteoriaan". Suom. Martti Honkanen. – Taide ja filosofia. Toim. Markus Lammenranta ja Arto Haapala. Helsinki 1987.
Alunperin julkaistu 1983.

The Art Circle. New York 1984.

Evaluating Art. Philadelphia 1988.

Dufrenne, Mikel: Phénoménologie de l'expérience esthétique. Paris 1953.
· The Phenomenology of Aesthetic Experience. Translated by Edward S. Casey. Evanston 1973.

Duncan, Isadora: My Life. New York 1955.

 

E

Eco, Umberto: The Open Work. Translated by Anna Cancogni. Cambridge, Mass. 1989.

Den frånvarande strukturen. Introduktion till den semiotiska forskningen. Översättning Estrid Tenggren. Lund 1971.

— "A Componential Analysis of the Architectural Sign /Column/". Translated by David Osmond-Smith. – Semiotica V/2 (1972), s. 97–117.

A Theory of Semiotics. Bloomington 1976.

Ekman, Rolf: Estetiska problem. Lund 1954.

Elovaara, Raili: "Olen tyhjä huone". Tutkielma sanataiteen metaforista ja symboleista. Helsinki 1992.

Enckell, Johanna: "Ranskalainen strukturalismi kirjallisuudentutkimuksessa (poetiikka)." – Strukturalismia, semiotiikkaa, poetiikkaa. Toim. Satu Apo, Johanna Enckell, Osmo Kuusi & Eero Tarasti. Helsinki 1974.

 

F

Fried, Michael: "Art and Objecthood". – Aesthetics. A Critical Anthology. Ed. by George Dickie and R. J. Sclafani. New York 1977.
Alunperin julkaistu: Art Forum 5 (1967).

 

G

Gadamer, Hans-Georg: Gesammelte Werke 1–10. Tübingen 1986–1995.

The Relevance of the Beautiful and Other Essays. Translated by Nicholas Walker. Edited with an Introduction by Robert Bernasconi. Cambridge 1986.

Gilbert, Katharine: "Cassirer's Placement of Art". – The Philosophy of Ernst Cassirer. The library of living philosophers, vol. VI. Ed. by Paul Arthur Schlipp. Evanston, Illinois 1949.

Gombrich, E. H.: Maailman taiteen historia. Suom. Sakari Saarikivi. Porvoo 1980.

Goodman, Nelson: Languages of Art. An Approach to a Theory of Symbols. London 1969.

Ways of Worldmaking. Michigan 1978.

Of Mind and Other Matters. Cambridge, Mass. 1984.

— "Referenssin reitit". Suom. Markus Lammenranta. – Taide ja filosofia. Toim. Markus Lammenranta ja Arto Haapala. Helsinki 1987.
Julkaistu alunperin: "Routes of Reference", Critical Inquiry 8 (1981), s. 121–132. Julkaistu uudelleen teoksessa Of Mind and Other Matters, Cambridge 1984.

Goodman, Nelson & Elgin, Cathrine Z.: Reconceptions in Philosophy and Other Arts and Sciences. London 1988.

Greenlee, Douglas: Peirce's Concept of Sign. Approaches to semiotics 5. The Hague 1973.

Greimas, Algirdas Julien: Strukturaalista semantiikkaa. Suom. Eero Tarasti. Helsinki 1980.

Luennot Helsingissä 4.–5.5.1979. Suomeksi kääntänyt ja toimittanut Eero Tarasti. Suomen semiotiikan seuran julkaisuja 1. Helsinki 1979.

 

H

Hanslick, Eduard: Vom Musikalisch-Schönen; ein Beitrag zur Revision der Ästhetik der Tonkunst. 12. Auflage. Leipzig 1918 (1854).

Hegel, Georg Wilhelm Friedrich: Vorlesungen über die Ästhetik 1–2. Hrsg. von Friedrich Bassenge. 2. Auflage. Frankfurt am Main 1968.
· Aesthetics: Lectures on Fine Art 1–2. Translated by T. M. Knox. London 1975.

Hermerén, Göran: "Tulkinta: tyyppejä ja kriteereitä". Suom. Irmeli Hautamäki. – Taide ja filosofia. Toim. Markus Lammenranta ja Arto Haapala. Helsinki 1987.
Julkaistu alunperin 1984.

Hirn, Yrjö: Esteettinen elämä. Toinen painos. Helsinki 1924.

Hjelmslev, Louis: Omkring sprogteoriens grundlæggelse. Copenhagen 1943.
· Prolegomena to a Theory of Language. Translated by Francis J. Whitfield. Madison, Wisconsin 1961.

Hocutt, Max Oliver: "The Logical Foundations of Peirce's Aesthetics". Journal of Aesthetics and Art Criticism 21 (1962), s. 157–166.

Horatius: Ars poetica.
· Ars poetica; runotaide. Alkuteksti ja proosasuomennos, johdanto ja selityksiä. Toim. Teivas Oksala ja Erkki Palmen. Helsinki 1978.

 

J

Jakobson, Roman: "Two Aspects of Language and Two Types of Aphasic Disturbances". – Roman Jakobson & Morris Halle: Fundamentals of Language. Janua linguarum, studia memoriae, nr. 1. 's-Gravenhage 1956.

— "Closing Statements: Linguistics and Poetics". – Style in Language. Ed. by Thomas A. Sebeok. Cambridge, Mass. 1960.

James, William: Principles of Psychology. Vol. II. New York 1950 (London 1890).

 

K

Kagan, Moissej: Vorlesungen zur marxistisch-leninistischen Ästhetik. Gesamtredaktion der Übersetzung: Ullrich Kuhirt. 3. überarbeitete und erweiterte Auflage. Berlin 1974.

Kaitavuori, Kaija: Nykytaiteen museon opas. Helsinki 1993.

Kant, Immanuel: Kritik der Urteilskraft. Hrsg. von Gerhard Lehman. Stuttgart 1966.

Kilpinen, Erkki: "Mitä on semeiotiikka?" – Synteesi 4/1995, s. 2–21.

Kivy, Peter: The Corded Shell. Reflections on Musical Expression. Princeton, New Jersey 1980.

Sound and Semblance. Reflections on Musical Representation. Princeton, New Jersey 1984.

Kosuth, Joseph: "Art After Philosophy – Taide filosofian jälkeen". Suom. Kirsi Väkiparta. – Taidehallin vuosijulkaisu 8990; Mitä on käsitetaide? Toim. Asko Mäkelä. Helsinki 1990.
Alunperin julkaistu: Studio International 178 (1969), s. 134–137, 160–161, 212–213.

Krohn, Eino: Esteettinen maailma. Toinen, korjattu painos. Helsinki 1965.

Kuusamo, Altti: "Onko ikonin käsite semiotiikan reliikki?". – Synteesi 4/1986, s. 36–48.

Kuvien edessä. Esseitä kuvan semiotiikasta. Helsinki 1990.

Tyylistä tapaan. Semiotiikka, tyyli, ikonografia. Helsinki 1996.

Kuusi, Osmo: "Yleisestä merkkitieteestä (semiotiikasta) ja sen yhteyksistä muihin tutkimusotteisiin." – Strukturalismia, semiotiikkaa, poetiikkaa. Toim. Satu Apo, Johanna Enckell, Osmo Kuusi ja Eero Tarasti. Helsinki 1974.

 

L

Lammenranta, Markus: Tietoteoria. Helsinki 1993.

Langer, Susanne K.: Philosophy in a New Key. A Study in the Symbolism of Reason, Rite, and Art. New York 1948.

Feeling and Form. A Theory of Art Developed from Philosophy in a New Key. London 1953.

Problems of Art. Ten Philosophical Lectures. New York 1957.

Philosophical Sketches. Baltimore 1962.

Laurila, K. S.: Estetiikan peruskysymyksiä. Sivistys ja tiede III. Porvoo 1918.

Leonardo da Vinci: Trattato della pittura.
· The Literary Works of Leonardo da Vinci. Compiled & edited from the original manuscripts by Jean Paul Richter. Third edition. London 1970.
· Maalaustaiteesta. Teoksen Trattato della pittura ensimmäisestä luvusta valikoinut ja italian kielestä suomentanut Marja Itkonen-Kaila. Helsinki 1992.

Linker, Kate: "Representaatio ja seksuaalisuus". – Kuva ja vastakuvat. Sukupuolen esittämisen ja katseen politiikkaa. Toim. Leena-Maija Rossi. Helsinki 1995.
Alunperin julkaistu: "Representation and Sexuality".
– Parachute, no. 32, 1983.

Locke, John: An Essay Concerning Human Understanding. New York 1959.

Lotman, Juri: "Teser till problemet 'Konstens plats bland de modellbildande systemen'". Översatt av Eva Adolfsson. – Form och struktur. Red. Kurt Aspelin och Bengt A. Lundberg. Stockholm 1971.
· "Die Kunst als modellbildendes System (Thesen)". Übersetzt von Ewald Lang. – Lotman, Juri M.: Kunst als Sprache. Untersuchungen zum Zeichencharakter von Literatur und Kunst. Übersetzt von Michael Dewey, Christa Ebert, Ewald Lang, Klaus Müller. Leipzig 1981.

Vorlesungen zu einer strukturalen Poetik. Hrsg. von Karl Eimermacher. Übersetzt von Waltraud Jachnow. Theorie und Geschichte der Literatur und der Schönen Künste, Band 14. München 1972.
(Luennot pidetty 1958–1962, julkaistu painettuna 1964.)

The Structure of the Artistic Text. Translated from the Russian by Gail Lenhoff and Ronald Vroon. Michigan slavic contributions no. 7. Michigan 1977.
(Alkuteos 1971.)

Kunst als Sprache. Untersuchungen zum Zeichencharakter von Literatur und Kunst. Übersetzt von Michael Dewey, Christa Ebert, Ewald Lang, Klaus Müller. Leipzig 1981.

Merkkien maailma; kirjoitelmia semiotiikasta. Suom. Erkki Peuranen, Paula Nieminen ja Jukka Mallinen. Helsinki 1989.

Lukács, Georg: Die Eigenart des Ästhetischen I–II. Werke, Band 11–12. Neuwied am Rhein 1963.

 

M

Marcuse, Herbert: "Keskustelua esteettisestä ulottuvuudesta; Herbert Marcusen viimeinen seminaari". – Vainikkala, Erkki: Oppinut taikina; kirjoituksia kirjallisuuden teoriasta, kielestä ja kulttuurista. Jyväskylän Yliopiston Ylioppilaskunnan julkaisu N:o 30. Jyväskylä 1993.

Margolis, Joseph: "What is When? When is What? Two Questions for Nelson Goodman". – Journal of Aesthetics and Art Criticism 39 (1981), s. 266–268.

— "Taideteosten ontologinen erikoislaatuisuus". Suom. Arto Haapala. – Taide ja filosofia. Toim. Markus Lammenranta ja Arto Haapala. Helsinki 1987.
Julkaistu alunperin 1977.

McCloud, Scott: Sarjakuva – näkymätön taide. Suom. Jukka Heiskanen. Helsinki 1994.

Meyer, Leonard B.: Music, the Arts, and Ideas. Patterns and Predictions in Twentieth-Century Culture. Chicago 1967.
· 1. luku julkaistu suomeksi: "Musiikin merkitys ja informaatioteoria". Suom. Inari Teinilä. – Nykyestetiikan ongelmia. Toim. Irma Rantavaara. Helsinki 1971.

Moi, Toril: Sukupuoli/teksti/valta. Feministinen kirjallisuusteoria. Suom. Raija Koli. Tampere 1990.

Moles, Abraham A.: "Informationsästhetik". – Ästhetik heute. Hrsg. Anastasios Giannaras. UTB 313. München 1974.

Montaigne, Michel de: Esseitä. Valikoinnin suorittanut Klaus Holma, suomentanut Marketta Enegren, vieraskieliset sitaatit kääntänyt Reino Hakamies, johdannon kirjoittanut ja selityksin varustanut Eino E. Suolahti. Toinen painos. Porvoo 1960.

Morris, Charles: Writings on the General Theory of Signs. The Hague 1971.

Signification and Significance. A Study of the Relations of Signs and Values. Cambridge, Mass. 1964.

Mukařovský, Jan: "L'art comme fait sémiologique". – Actes du huitième Congrès international de philosophie à Prague 1934. Prague 1936.
· "Art as Semiotic Fact". – Mukařovský, Jan: Structure, Sign, and Function; Selected Essays by Jan Mukařovský. Translated and edited by John Burbank and Peter Steiner. New Haven 1977.
· "Art as Semiotic Fact". Translated by I. R. Titunik. – Semiotics of Art. Prague School Contributions. Ed. by Ladislav Matejka & Irwin R. Titunik. Cambridge, Mass. 1976.

— "La dénomination poétique et la fonction esthétique de la langue". – Actes du quatrième Congrès international de linguistes, tenu à Copenhague du 27 août 1er septembre 1936. Copenhague 1938.
· "Poetic Reference". Translated by Susan Janecek. – Semiotics of Art. Prague School Contributions. Ed. by Ladislav Matejka & Irwin R. Titunik. Cambridge, Mass. 1976.

— "The Essence of the Visual Arts". Translated by John Burbank and Peter Steiner. – Semiotics of Art. Prague School Contributions. Ed. by Ladislav Matejka & Irwin R. Titunik. Cambridge, Mass. 1976.
Alunperin ilmestynyt painettuna 1966, luentona 1944.

Structure, Sign, and Function. Selected Essays by Jan Mukařovský. Translated and edited by John Burbank and Peter Steiner. New Haven 1977.

 

N

Nagel, Ernest: "Symbolism and Science". – Symbols and Values: An Initial Study. Thirteenth Symposion of the Conference on Science, Philosophy and Religion. Ed. by Lyman Bryson. New York 1954.

 

O

Ogden C. K. & Richards I. A.: The Meaning of Meaning. A Study of the Influence of Language upon Thought and of the Science of Symbolism. Fourth edition. London 1936 (1923).

Ortega y Gasset, Jose: Taiteen irtautuminen inhimillisestä ja Ajatuksia romaanista. Kaksi esseetä. Suom. Sinikka Kallio. Helsinki 1961.

 

P

Peirce, Charles Sanders: Collected Papers of Charles Sanders Peirce. Ed. by Charles Hartshorne & Paul Weiss. Vol. 1–6 Cambridge 1931–1935; Vol. 7–8 Cambridge 1958.

Plutarkhos: Quomodo adolescens poetas audire debeat.
· Moralia in fifteen Volumes. Vol. I. With an english translation by Frank Cole Babbit. London 1960 (1927).

De gloria atheniensium eli Bellone an pace clariores fuerint atheniensis.
· Moralia in fifteen Volumes. Vol. IV. With an english translation by Frank Cole Babbit. London 1962 (1936).

Pseudo-Longinos: Korkeasta tyylistä. Suom. O. E. Tudeer. Helsinki 1918.

 

R

Randall, John Herman, Jr.: Nature and Historical Experience. Essays in Naturalism and in The Theory of History. New York 1958.

Reid, L. A.: A Study in Aesthetics. New York 1954 (1931).

Richards I. A.: The Meaning of Meaning. > Ogden C. K. & Richards I. A.: The Meaning of Meaning.

Principles of Literary Criticism. Second edition. London 1950 (1924).

Science and Poetry. New York 1926.
· Poetries and Sciences. A Reissue of Science and Poetry (1926, 1935) with Commentary. London 1970.

Practical Criticism. A Study of Literary Judgment. First edition, second impression. London 1930 (1929).

Speculative Instruments. London 1955.

Robey, David: "Introduction". – Eco, Umberto: The Open Work. Translated by Anna Cancogni. Cambridge, Mass. 1989.

Robinson, Richard: Definition. Oxford 1954.

Routila, Lauri: Über Zeichen, Sinn und Wahrheit. Turun yliopiston julkaisuja, sarja B, 117. Turku 1970.

— "Taide, kieli ja taiteen kieli". – Estetiikan kenttä. Toim. Markku Envall, Aarne Kinnunen, Yrjö Sepänmaa. Porvoo 1972.

— "Uusplatonisesta taiteen filosofiasta". – Antiikin estetiikka. Toim. Aarne Kinnunen ja Teivas Oksala. Porvoo 1977.

Miten teen taiteesta tiedettä. Opuscula Philosophica Turkuensia XI. Turku 1979.

Historiallisen selityksen teoriasta. Opuscula Philosophica Turkuensia XIV. Turku 1981.

— "Gotiikan sisätila". – Taidehalli 84. Postkulttuuri. Toim. Kimmo Sarje. Helsinki 1984.

Taidekasvatuksen tieteenala. Jyväskylän yliopisto, taidekasvatuksen laitos, sarja C1. Keuruu 1985.

Miten teen tiedettä taiteesta. Hämeenlinna 1986.

 

S

Santayana, George: The Sense of Beauty; being the Outlines of Aesthetic Theory. London 1896.

Saussure, Ferdinand de: Cours de linguistique générale. Publié par Charles Bally et Albert Sechehaye avec la collaboration de Albert Riedlinger. Cinquième édition. Paris 1960.
· Course in General Linguistics. Translated by Wade Baskin. New York 1976.

Savile, Anthony: The Test of Time. An Essay in Philosophical Aesthetics. Oxford 1985 (1982).

Schiller, Jerome P.: I. A. Richards' Theory of Literature. New Haven and London 1969.

Schlegel, Friedrich: Friedrich Schlegel 1794–1802: seine prosaischen Jugendschriften. Erster Band. Hrsg. von J. Minor. Zweite Auflage. Wien 1906.

Searle, John R.: Intentionality. An Essay in the Philosophy of Mind. Cambridge 1983.

Sebeok, Thomas A.: "'Talking' with Animals: Zoosemiotics Explained". – Frontiers in Semiotics. Ed. by John Deely, Brooke Williams, Felicia E. Kruse. Bloomington 1986.

— "The Doctrine of Signs". – Frontiers in Semiotics. Ed. by John Deely, Brooke Williams, Felicia E. Kruse. Bloomington 1986.

Sekstos Empeirikos: Adversus Mathematicos.
· Sextus Empiricus, with an English Translation by R. G. Bury, Vol. 4, Against Professors. London 1961 (1949).

Sharpe, R.A. Contemporary Aesthetics. New York 1983.

Sheppard, Anne: Aesthetics. An Introduction to the Philosophy of Art. Oxford 1987.

Silverman, Kaja: The Subject of Semiotics. New York 1983.

Šklovski, Viktor: "Kunst als Verfahren". – Texte der russischen Formalisten I. Hrsg. von J. Striedter. München 1969.
· "Art as Technique". – Russian Formalist Criticism. Four Essays. Translated by Lee T. Lemon and Marion J. Reis. Lincoln 1965.

Stephens, I. K.: "Cassirer's Doctrine of the A Priori". – The Philosophy of Ernst Cassirer. The library of living philosophers, vol. VI. Ed. by Paul Arthur Schlipp. Evanston, Illinois 1949.

Suda, Kristian: "Tšekkiläisen kirjallisuustieteellisen strukturalismin perusteista." – Strukturalismia, semiotiikkaa, poetiikkaa. Toim. Satu Apo, Johanna Enckell, Osmo Kuusi & Eero Tarasti. Helsinki 1974.

 

T

Tarasti, Eero: "Semiotiikan alkeet". – Synteesi 4/1984, s. 34–40.

Johdatusta semiotiikkaan. Esseitä taiteen ja kulttuurin merkkijärjestelmistä. Helsinki 1990.

A Theory of Musical Semiotics. Bloomington and Indianapolis 1994.

Tatarkiewicz, Wladyslaw: History of Aesthetics, vol. III, Modern Aesthetics. Ed. by D. Petsch. Translated by Chester A. Kisiel & John F. Besemeres. The Hague 1974.

Tolstoi, Leo: Mitä on taide? Suom. Jalmari A. Porvoo 1898.

What is Art? and Essays on Art. Translated with an Introduction by Aylmer Maude. London 1975 (1930).

 

U

Uspenki, Boris: Komposition poetiikka. Taideteoksen sommittelun periaatteet. Suom. Marja-Leena Vainionpää-Palmgren. Orient Express 1991.

— "Semiotics of Art". – Soviet Semiotics. An Anthology. Edited, Translated, and with an Introduction by Daniel P. Lucid. Baltimore 1977.
Alunperin ilmestynyt 1962.

 

V / W

Wellershoff, Dieter: Die Auflösung des Kunstbegriffs. Frankfurt am Main 1976.

Véron, Eugène: L'esthétique. Paris 1878.

Wollheim, Richard: Art and It's Objects. Second edition. New York 1980.

Wolterstorff, Nicholas: Works and Worlds of Art. New York 1980.

 

Å

Åhlberg, Lars-Olof: "Heidegger's van Gogh; Reflections on Heidegger's Philosophy of Art". – Nordisk Estetisk Tidskrift 8/1992, s. 109–131.

 

sisällysluetteloon
edelliseen